Begin in Noorwegen (North Cape) eindbestemming in Zuid Afrika (South Cape)



Cape to Cape sponsorrit 2009

Het idee om een wereldreis te maken met onze zoon is al een paar jaar oud.

De deelnemers:
Mijn naam is Nol Visser en ik ben 49 jaar oud. Ik ben sinds 1979 werkzaam bij de KLM als lid van het cabinepersoneel en heb in die hoedanigheid alle continenten bezocht met uitzondering van Antarctica. Als verwoed motorrijder wilde ik al lange tijd een echte "wereldreis" maken. Maar wel een reis met een doel! Iets doen wat ik tot nu toe nog niet gedaan had en de vele mooie plekken bezoeken waar ik al die jaren overheen ben gevlogen. En dat het liefste met onze zoon Bob die ook graag reist en motor rijd. Hij is dan 19 jaar oud en zal zijn voortgezette opleiding hebben afgerond en in het bezit van zijn rijbewijs en motor.

Er komen in 2009 een aantal zaken bij elkaar. Ik zal gedurende de reis 50 jaar worden. Werk dan 30 jaar bij de KLM. De KLM bestaat 90 jaar. En Bob heeft zijn HAVO afgrond. Een mooi moment om iets te ondernemen.

De route:
De Noordkaap is een plek waar ik nog niet geweest ben en een doel die veel motorrijders op het verlanglijstje hebben staan. De Zuidkaap ben ik wel geweest, op een gehuurde GS vanuit Kaapstad en heeft iets mysterieus. Daar heb ik het idee opgepakt om die plekken doormiddel van een reis met elkaar te verbinden. Aangezien we via Turkije rijden komt er ook nog een Oostpunt bij. Leuke bijkomstigheid is dat rond de Kaap Goede Hoop nog altijd volgens de legende "De Vliegende Hollander" vaart. Het zou leuk zijn dat eens van dichtbij te mogen "bevinden".

Globaal passeren we de volgende landen.
Nederland / Duitsland / Denemarken / Zweden / Noorwegen / Finland / Estland / letland / Litouwen / Belarous/ Ukraine/ Roemenië / Bulgarije / Turkije / Syrië / Jordanië / Egypte / Sudan / Ethiopië / Kenia / Tanzania / Zambia / Malawi / Botswana / Namibië / Zuid Afrika.

Hiervoor hebben wij 4 maanden de tijd. Na afloop worden de motoren teruggevlogen.

De motoren:
Speciaal voor de reis is er een BMW R 80 G/S Parijs Dakar uit 1987 gekocht voor onze zoon. De motor is in goede staat en is gedeeltelijk gerestaureerd. De restauratie vond plaats bij Joost Motoren in Maarssen met ondersteuning van de firma Wunderlich uit Duitsland en Arie Molenaar Motors uit Ijsselstein. De andere motor is een BMW R 1150 GS Adventure waarop ik zal rijden. Bij vertrek hebben beide motoren +/- 90.000 kilometer op de klok.

Zodoende rijdt dus de oudste in leeftijd op de nieuwe serie GS motorfiets en de jongste op de oudste serie GS motorfiets . Dit concept is ons inziens een leuk vergelijk. ( zie vergelijk in het blad motor uitgave 9/2007). Verder is de oude GS gewoon een mooie motor, niets elektronisch, geen ABS en met een legendarische geschiedenis.

Het goede doel:
Het goede doel wat mijn zoon en ik hebben uitgekozen is stichting Wings of Support. Deze stichting is door vliegend personeel van KLM en Martinair opgericht om doelgerichte steun te geven aan projecten die op plaatsen worden gestart waar wij ook op vliegen. Projecten variëren van kindertehuizen tot scholen en medische projecten. Zie de website van Wings of support . Zij beschikken over het CBF keurmerk. De bedoeling is zoveel mogelijk geld in te zamelen voor 3 projecten die op onze route liggen. Het zou mooi zijn als we 1 project in Roemenie, 1 project in Midden-Afrika en 1 project op de eindbestemming Kaapstad kunnen ondersteunen. We hebben ons als doel gesteld op elk van deze plekken 5.000 Euro door middel van een fictieve check te doneren. Voor alle duidelijkheid, al het ingezamelde geld gaat direct naar de stichting Wings of Support. Zij dragen er zorg voor om het geld daar te krijgen.

Wij zullen dus geen gebruik maken van ingezameld geld. Wel zullen door ons materiële giften geaccepteerd worden ten behoeven van de reis. Hierbij denken we aan onderdelen , kleding en onderkomen zoals een gratis overnachting..

De inzamelingsactie:
Donoren en sponsoren voor de actie worden zowel door ons evenals de stichting gezocht. De stichting zal vooral de eigen sponsoren evenals vliegend personeel op de sponsorrit attenderen door middel van het krantje , de folders en de website. Wij gaan op zoek via lokale sponsoren alsmede sponsoren die ik ken uit de kringen van ons eigen bedrijf. Mijn vrouw en ik hebben sinds 1990 een groothandel in speciale onderhouds- materialen voor buitensport- en motorkleding. Wij zijn zodanig bekend met het geven van sponsoring alsmede het krijgen ervan. Verder ben ik een aantal jaren betrokken geweest bij de organisatie van het Maarssense team voor de Roparun . Dit is een sponsorloop van Parijs naar Rotterdam t.b.v. hulp aan kinderen met kanker.

Toezeggingen zijn reeds gedaan door bedrijven als Bever Zwerfsport , KLM, Rev'it ,Arie Molenaar motors, maar ook onze bank de Rabobank zal 0ndersteunen. De reclame op de motoren wordt verzorgt door Ferry Quik uit Maarssen.

Publiciteit:
Het plan wat we hebben gemaakt komt erop neer dat we via onze website en dat van een aantal sponsoren interesse willen wekken voor onze rit. Er komt een geschreven stuk in het VNC magazine, hetgeen door de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel wordt verspreid. Radio Maarssen gaat een uitzending aan ons weiden. Verder komt er via onze vriend Evert ten Napel, bekend sportpresentator aandacht op televisie voor het project en heeft hij als BMW rijder de intentie om ons op het laatste deel van de reis te vergezellen. Dit samen met een aantal andere Nederlandse motorrijders en eventueel een Nederlands reisprogramma. Het is onze bedoeling om Nederlandse en Duitse motorbladen te benaderen voor een reportage. Voorkeur gaat uit naar Motor reisbladen zoals Motorplus,Promotor, Motor 73 en Motor. Touren Fahrer en Motorrad Abenteuer in Duitsland . Verder zal er gedurende het grootste gedeelte van de reis de mogelijkheid bestaan om ons via het internet per satelliet te volgen die aan onze website is gekoppeld.

Rev'it !
Tijdens een bezoek aan Arie Molenaar Motors waar we geadviseerd zijn door Agnes hebben we gekeken naar helmen van het merk Schubert. Door haar advies en de hulp van Arie Molenaar Motors hebben we voor de nieuwe C3 Gekozen. Ook de textiele jassen en broeken van Rev'it. met name naar de Cayenne pro & Off Track jas & broek. En dat zag er gelikt uit! Ik rijd nu zelf in BMW kleding en ook die hebben we bekeken. Voordeel van Rev'it over BMW is dat de kleding functioneler is en veel meer ventilatie mogelijkheden bied. En daar maak ik mij het meest "zorgen " over op onze lange reis! Niet de kou die we eventueel in Noorwegen al tegen kunnen komen in September en op de hoog gelegen gebieden in Afrika, maar vooral de hitte die ons grote delen van de reis zal vergezellen. En onbeschermd rijden is geen optie! Verder is Rev'it puur een Nederlands product en daar mag je trots op zijn toch? Kortom de keuze is gemaakt ongeacht sponsoring of niet, maar dat zou wel heel erg fijn zijn.!! En wat blijkt, de lieve mensen van Rev'it gaan ons helpen! Ontzettend bedankt alvast!

Het vertrek!
Dat gaat gebeuren op Zondag 30 Augustus. E zullen om 09.00 uur vertrekken vanaf ons eigen huis. We gaan dan op weg naar noord Denemarken. Wil je meerijden kom gerust.

Afscheidsfeestje.
Als je denkt ons te gaan missen kun je gedag komen zeggen met een drankje,hapje en live muziek op vrijdag 28 Augustus vanaf een uur of 6 s'avonds. De lokatie wordt nog bekend gemaakt op deze site. We hopen jullie daar heel graag te zien!!

Met vriendelijke groet, Nol & Bob