Bob's motor

Beide motoren zijn van het merk BMW. Beide komen uit de wereldberoemde G/S reeks. G/S staat voor Gelande / Strasse, wat betekend dat zij ook (beperkt) geschikt zijn om buiten de geasfalteerde wegen te rijden. De oudste van de 2 motoren is die van Bob. Hij rijdt op een BMW R 80 G/S uit 1987. Deze motor is een G/S uit de eerste generatie van dit type, de monolever, die op de Nederlandse markt kwam. Het is een zogenaamde Paris - Dakar uitvoering. Het vermogen bedraagt 50 PK met een koppel ven 58nm / 4000 rpm. Inhoud is 800 cc uit het bekende boxerblok. Het leeggewicht is 205 kg. Max. toelaatbaar gewicht bedraagt 398 kg. Theoretische reikwijdte bedraagt 580 km. De motor heeft momenteel 90.000 kilmeter gelopen. Als voorbereiding op de reis is hij "liefdevol" door Joost Motoren volledig gecontroleerd en waar nodig aangepast. De motor is standaard geleverd met een stalen 32 litertank, een sterkere accu van 20 ah, en een 21 inch voorwiel. Hij kwam ook met 2 buddyseats, waarvan er een als enkele is uitgevoerd. Bob is de 2e eigenaar van deze motor.


BMW R 80 G/S Paris-Dakar na de restauratie.


Aanpassingen:
Om de tocht zo succesvol als mogelijk te volbrengen hebben we een aantal onderdelen en accessoires vervangen en toegevoegd. Uitgangspunt was wel zo dicht als mogelijk bij het origineel te blijven. Voor het aanpassen van de R 80 G/S Zijn er niet zoveel leveranciers te vinden. Wij hebben gekozen voor Wunderlich uit Duitsland. Deze firma heeft veel kennis en vooral nog heel veel onderdelen voor alle 2 kleps boxers. Wat direct opviel was de kennis en betrokkenheid van het personeel. Uiteindelijk is Wunderlich een van de hoofdsponsors van het project geworden. Hier volgt een lijst van aanpassingen van de R 80 G/S van Bob.


BMW R 80 G/S Paris-Dakar voor de restauratie.

Motor:
- Grotere oliecapaciteit ( + 1.3 liter) door tussenring carter. ( Wunderlich)
- Oliekoeler kit (Wunderlich)
- Olie temperatuurmeter (Wunderlich)
- Blue Long life Performance Air Filter. Deze filters zijn uitwasbaar en gegarandeerd voor 1 miljoen kilometer! ( Wunderlich)
- Zwaardere kwaliteit Koppelingsplaat. ( Wunderlich / Lucas)
- Power plus spanningsregelaar. (Wunderlich)
- Zwaardere en vooral qua gewicht betere Startermotor. ( Wunderlich)
- Originele Bosch gelijkrichter. ( Wunderlich) Plus 1 extra voor onderweg.
- Odyssey PC680 Power pack accu. 280 amp. 680 amp. Piek start vermogen!
- Nieuwe zwaardere Bosch Dynamo. ( Wunderlich)
- Uitlaat systeem vernieuwd met


Henny Rijnbergen "chef monteur" werkend aan de BMW R 80 G/S Paris-Dakar.
Frame:
- Het volledige frame is opnieuw gepoedercoat.
- Voorvering vervangen met Wilbers progressieve veren. ( Wilbers)
- Achterveer vervangen met Wilbers Classic Strong veer. ( Wilbers)
- Vergrote Zijstandaardvoet.. ( Wunderlich)
- Staalflex remleiding en verbeterde remblokken. ( Wunderlich)
- Vergroot carter Beschermingsplaat. ( Joost Motoren)
- Splash guards voetbescherming. ( Wunderlich)
- Pivotpegs beweegbare voetsteunen. ( Wunderlich)
- Kofferdrager tussenbrug. ( boxertoko)
- Stuurverhogers 35mm. ( Wunderlich)
- Versnellingspook. ( Wunderlich)
- Windscherm standaard BMW. ( Joost Motoren)

Overige aanpassingen:
- Verwarmde handvaten. ( Motozoom)
- Xenon verlichting. ( Joost Motoren)
- Hepco & Becker Gobi koffers. ( Wunderlich)